horizontal rule

Vakantie naar Noordkaap 2018

inhoud:

bulletInleiding
bullet De reis van dag tot dag
bullet Dag 1 Nederland - Duitsland
bullet Dag 9 Gratangen - Rotsund
bullet Dag 10 Rotsund - Alta
bulletDag 11 Alta
bullet Dag 12 Alta - Honningsvåg (Noordkaap)
bullet Dag 13 Honningsvåg (Noordkaap)
bullet Dag 14 Honningsvåg - Ivalo
bullet Dag 68 Bad Zwischenahn - Rossum
bullet Dag 69 Rossum - Zoetermeer

Inleiding

Al lang hadden we het plan om met de caravan naar de Noordkaap te reizen. Nu was het dan zover. We reisden via Duitsland, Denemarken en Noorwegen heen en via Finland en Duitsland terug. In Finland bezochten we ook onze vrienden en familie. Op deze pagina hebben we bijgehouden waar we waren en wat we hebben gezien en beleefd. Vrienden en familie konden ons zo volgen. Ook waren we te volgen op Polarsteps. De uiteindelijke Polarsteps route wordt hieronder weergegeven.

De reis van dag tot dag

Dag 1 Nederland - Duitsland

Rond half tien vanochtend reden we weg van de Rokkeveenseweg. Het was een warme en zonnige ochtend. Alles was gepakt en het huis netjes achtergelaten, dus kon ook chauffeur Anton zich ontspannen. De reis verliep voorspoedig tot we de Duitse stad Bremen naderden. Stau,stau, en nog eens stau! Even voor Hamburg leek alles opgelost te zijn, maar uiteindelijk werd het steeds erger! Het was net alsof alle wegwerkzaamheden in de Bondesrepubliek voor onze glorie werden gedaan. "Für sie!" stond op de posters langs wegen. Päivi vond de langs racende maniakken, die op de goede stukken voorbij vlogen, doodeng.

De bedoeling was om op de eerste dag Denemarken te bereiken, maar na alle ellende besloten de reizigers in Duitsland te overnachten. Camping "Bum" in Borgdorf bood een goede oplossing. Lekker alles laten zakken met een goed glas wijn en een schnitzel. Twee schnitzels per man eigenlijk, men verblijft toch in Duitsland!

terug naar boven

Dag 2 Duitsland - Denemarken

Dag twee werd gekenmerkt door augurken en gebrekkige routine. Na een goed geslapen nacht en ontbijt zetten de reizigers hun avontuur voort. Een paar kilometer, nadat ze de camping hadden verlaten, dacht Anton, dat hij de stroomkabel van de auto naar de caravan wellicht vergeten was om aan te koppelen.  Stoppen dus, voordat ze de grote weg namen. Spiegels ook nog beter vastgezet en toch wel een kijkje nemen in de caravan. Toen de deur openging, kwam een sterke, toch bekende lucht tegen ze, met wat plakkerige vloeistof op de vloer. Wat was die lucht toch..? Oh ja, zoete augurken! Päivi was vergeten de deur van een voorraadkast goed dicht te doen, en alles was gaan schuiven, met het gevolg, dat potje augurken van Lidl kapot was gegaan. Het was maar goed, dat ze stopten om te kijken! Anton vond het vreselijk, dat hij de routine van dingen checken een beetje kwijt was geraakt, maar samen dachten ze over twee maanden alles helemaal onder de knie te zullen hebben!

Inmiddels waren ze in Denemarken, en het weer bleef schitterend! Ze genoten van het voorbijgaande landschap, die toch voor een heel groot deel landelijk bleef. Geen wonder, dat veel Nederlandse boeren zich in Denemarken hebben bevestigd. Het duurde toch lang, voordat de reizigers in Frederikshaven aankwamen. Daarvandaan vertrekt de boot morgenochtend naar Oslo. Straks dus gaan slapen, en morgen de hele dag varen in de wateren tussen de twee Scandinavische landen. Het heet toch "Kattegat"?

terug naar boven

Dag 3 Denemarken - Noorwegen

We vertrokken op tijd naar de Ferry. Ook het inschepen verliep gladjes. We hadden al maatregelen genomen, omdat we al dachten, dat er geen elektra zou zijn op de boot. Gevoelige waren, zoals ham, werden opgeborgen in het vriesvak. De bootreis van meer dan 9 uur, was fantastisch, mooi weer en kalme zee. Het binnenvaren van de fjord van Oslo was spectaculair. Vanwege het mooie weer waren er zeer veel plezierbootjes op het water en lagen er zeer veel mensen op de strandjes. Ook toen we de haven binnenvaarden lagen de kades vol met zonnende mensen en werd er veel gezwommen. Wie verwacht, dat nu in deze tijd in Noorwegen! Het ontschepen verliep snel waarna we richting de al geprogrammeerde camping van Oslo reden. Wat een tegenvaller, dat de wegen zeer slecht waren. Dat verwacht je niet van Noorwegen waar alles zeer duur is. Ook de prijs van de camping viel tegen maar we hadden we plaats en vanuit hier wilden we Oslo bezoeken.

Dag 4 Oslo

Heerlijk relaxed opstaan vandaag. lekker ontbijten met stijf bevroren ham uit de vriezer. De truc met de vriezer werkte dus te goed maar het smaakte prima. We kochten twee senioren kaartjes voor 24 uur vrij reizen in het openbaarvervoer in Oslo en gingen op weg. De bus naar het centrum stopte voor de camping en bracht ons naar het stadshuis waar we overstapten op de bus naar het Kon-tiki museum. Dat was de wens van onze trip naar Paaseiland. Thor Heyerdahl wordt daar op handen gedragen ondanks zijn omstreden theorieën.

In de museum stond het oorspronkelijke balsahoutvlot Kon-tiki waarmee Thor en zijn vijf vrienden hun onvergetelijke avontuur in 1947 over het Stille Zee hebben beleefd. Mooi om het allemaal te kunnen bezichtigen. Hoewel de theorieën van Thor Heyerdahl allemaal zijn achterhaald, blijft hij voor Päivi haar jeugdheld. Thor heeft nog meer avonturen beleefd deze werden ook uitgebeeld. Denk maar eens aan de RA 1 en RA 2 waarmee hij de Atlantische oceaan probeerde over te steken. De Dag bleef schitterend en, nadat we uit het museum waren gekomen, wilden we nog de wereldberoemde Vigeland sculpturen park zien. Met zijn indrukwekkende beelden was het zeker het moeite waard.

Toegift was het zien van de Koninklijke Paleis en Nationale Theater. Centrum van Oslo was toch heel mooi en groen.

terug naar boven

Dag 5 Oslo - Hjerkinn

Lekker uitgerust en problemen met de douches opgelost. Nu richting Trondheim. Navigatie geeft het perfect aan en dus snel op de E6. Na wat kleine problemen met wegwerkzaamheden reden we uiteindelijk via Dombâs richting Trondheim. Onderweg hadden we een mooi uitzicht op Hamar en Lillehammer waar de Olympische winterspelen van 1994 hebben plaatsgevonden. We kwamen onverwacht op een hoogvlakte waar het uitgestorven was en een blik op de benzinemeter gaf een verontrustend gevoel. In de verre verten geen benzinepomp. We gingen de camping  Hjerkinn om te overnachten en om raad te vragen. Daar kwam weinig respons op. We moeten het dus zelf oplossen. Eerst maar eens relaxen onder het genot van een glaasje. Het voornemen is, dat Anton morgen zonder caravan terug rijdt om te tanken in de laatste plaats, omdat we de volgende plaatst zeker niet zullen halen. Terug rijden moet net kunnen.

Dag 6 Hjerkinn - Harran

Al vroeg ging Anton op weg naar Dombâs om benzine te tanken. Het werd een zuinigheid rit helemaal gereden op de verbruiksmeter. Zonder problemen werd de pomp gehaald en na getankt te hebben reed hij terug naar de camping. Nu konden we zonden problemen verder rijden. Het weer zat mee. Lekker zonnig en warm. We hadden 's nacht een buitje gehad maar, dat was heerlijk om alles een beetje op te frissen. We reden naar Harran waar we overnachten op camping Gjestenett . Deze camping lag vlak bij een waterkrachtcentrale maar was vriendelijk en prima voor passanten. Hier probeerde Anton de nieuwe Powerwifi antenne met succes uit. We konden het Nederlandse journaal zien. Helaas is het Ziggo statement, dat zij voldoen aan de Europese standaard een leugen. Alleen in België is Ziggo te ontvangen.

terug naar boven

Dag 7 Harran - Saltdal

De volgende dag reden we verder richting de Noordkaap. Ons navigatie systeem probeerde ons steeds weer via Zweden te leiden. Keer op keer vertelde we het via Narvik te rijden. Dan paste hij de route aan. Het was een schitterende rit dwars door de Noorse bergen. We kwamen naar veel ontophoud door wegwerkzaamheden aan bij de poolcirkel. Daar is natuurlijk niet alleen het punt waar je de cirkel overrijd maar waar ook een visitorscenter waar we twee T-shirts kochten. We reden door om een camping te zoeken maar, dat bleek een probleem. De meeste campings waren gesloten voor passanten. Uiteindelijk kwamen wij bij de camping Nordnes in het Saltdal waar wij na een drankje en een uitstekend door Päivi vervaardigde maaltijd overnachten.

Dag 8 Saltdal - Gratangen

Vervolgens verder via een zeer mooie route. Uiteindelijk kwamen we aan bij de pont over het fjord bij Bognes naar Inner-Skarberget, die noodzakelijk is, omdat er geen andere weg naar het noorden van Noorwegen is. Het was 1 uur varen met een mooi uitzicht op de bergen. Aan boord dronken we koffie met en lekkere worst. Onderweg kwamen ineens oog in oog te staan met familie van Rudolf het Rendier. Anton's eerste ontmoeting met Rendieren. Na lang zoeken kwamen wij aan bij de Camping in Gratangen waar we de caravan boven op een richel zette. Zo hadden wij een mooi uitzicht over de fjord. Alles was eenvoudig, omdat de camping nog lang niet klaar was voor het seizoen. We kookten in de keuken en aten het in de zitkamer. Na de afwas gingen we terug naar de caravan voor een heerlijke nachtrust. Tot nu toe hadden we fantastisch weer. Zon en hoge temperatuur. Echter ging het 's nachts regenen. Was dit een voorteken?

terug naar boven

Dag 9 Gratangen - Rotsund

Verder richting het noorden. Onderweg kwamen we bij het Polar Park waar we het Arctic Wildlife Centre bezochten om vervolgens door het park te gaan wandelen. We zagen lynxen, herten, Musk ossen en als klap op vuurpeil een gigantische beer. Helaas waren de beloofde rendieren, wolven en elanden niet te zien. Het is ook een zeer groot park. We overnachten op camping Rotsund gelegen even van de weg waar ons een vrouwtje snel tegemoet liep om ons te verwelkomen. Zo vroeg in het seizoen was ze blij iemand te zien.

Dag 10 Rotsund - Alta

We hadden ons voorgenomen deze dag alleen tot Alta te rijden. In Alta wilden we twee dage blijven om een beetje uit te rusten en om de wereldberoemde rotstekeningen te zien. Helaas hadden we veel oponthoud door wegwerkzaamheden. Toch kwamen wij vroeg in de middag aan op camping Solvang even na Alta. Hier vandaag willen we Alta bezoeken. Ook deze camping is nog niet officieel geopend maar de eigenaar gaf ons toch een plaats. Na een bewolkte dag met temperaturen beneden 10 graden brak de zon door en konden wij buiten in het zonnetje een glaasje drinken.

terug naar boven

Dag 11 Alta

Vandaag de eerste echte regendag. Eerst maar eens uitslapen na de lange dagen rijden. 's Middags naar het Alta museum World Heritage Rock Art Centre. Hier zagen we de adembenemende rotstekeningen en rotsschilderingen van 2000-7000 jaar oud. Er zijn ongeveer 6000 tekeningen. Er zijn in het totaal 5 gebieden waarvan Hjemmeluft de grootste toegankelijk is voor publiek. Gelukkig regende het niet zo erg, zodat we een uitstekend overzicht kregen. Het was in het totaal 2,5 uur lopen langs alle rotsen. Na koffie met gebak genuttigd te hebben in het restaurant bekeken we de binnententoonstellingen.

Vervolgens reden we naar de bijzonder architectonisch Northern Lights Cathedral. Het is inderdaad een nogal merkwaardig maar toch ook wel spectaculair gebouw wat je gezien moet hebben.

Het is nu nog 240 km naar de kaap.

terug naar boven

Dag 12 Alta - Honningsvåg (Noordkaap)

We vertrokken naar het ontbijt richting Noordkaap. Het was nog 240 km dus een makkie om te halen. Wel waren we bezorgd over de brandstof. Verhalen van mensen getuigden van een gebrek aan tankstations. We tankten onze auto dan ook vol voor we vertrokken. Het regende die dag continue en ook tijdens de rit hadden we steeds regen. Een voordeel was wel, dat de weg voortreffelijk was. Mooi recht en makkelijk te rijden. Het ging dan ook razend snel richting noord. Onderweg tankten we nog een keer voor de zekerheid. We kwamen bij de eerste tunnel die al oud was en reden in een donker gat. Even wennen maar al gauw zag Anton waar hij reed. Na enige tijd kwamen we bij de noordkaaptunnel van 6,8 km met een hellinghoek van 9 graden. Het was indrukwekkend maar geen probleem. Deze tunnel gaat onder de zee naar het eiland Magerøya waarop de Noordkaap zich bevind. Tot onze verassing kwamen we bij de toch wel grote stad Honningsvåg. Hier toch maar tanken en inkopen doen. Even later kwamen wij bij de geplande camping. Caravan neergezet op de gewenste plaats. Na de koffie ondanks de vele regen toch maar richting Noordkaap. We hebben voor twee dagen geboekt om er zeker van de zijn, dat de volgende dag ook een bezoek aan de kaap kon worden gebracht maar ondanks de vele regen onderweg naar de kaap was het daar aangekomen best redelijk weer. Geen regen en weinig wind. Wel was het koud maar daar kan je je op kleden. We konden mooie foto's maken. Daarna brachten we een bezoek aan het Visitor center en zagen daar onder andere een fraaie film over de geschiedenis van de kaap.

Daarna terug naar de camping om te proosten op onze zege. Alles droog tot aan het diner waarna de hel losbarste. Zeer harde hagel maar wij zaten droog aan de borrel.

terug naar boven

Dag 13 Honningsvåg (Noordkaap)

Lekker langer slapen en vervolgens richting de Noordkaap voor een tweede bezoek. Wat waren we blij, dat we gisteren al naar de Noordkaap waren gereden. Vandaag was het weer volledig omgeslagen. Harde wind, regen, mist, sneeuw en hagel vielen ons ten deel. Het was wel heerlijk, dat de kaap bijna geen andere mensen trok. Waarschijnlijk zouden ze 's middag komen. Na wat foto's genomen te hebben dronken wij een hot choco en gingen op weg naar het dorpje Skarsvåg. Hier liepen de rendieren gewoon door de straten. Het was een typisch dorpje voor deze regio. Wat was het leuk om hier bij de huizen veel rendieren vrij te zien rond lopen. Daarna op weg naar de stad Honningsvåg die toch behoorlijk groot bleek te zijn. Hier gaan ook de grote cruiseschepen voor anker waarna de passagiers met bussen naar de kaap worden gebracht. Hier bezochten we ook het Noordkaapmuseum. Het was bijzonder interessant en zeker de afbeeldingen van Nederlandse zeekaarten die onder ander door Willem Barentsz waren gemaakt.

We gingen verder langs de kust naar het dorp Nordvågen. Dit was net als Honningsvåg ook een echte vissers plaats. Terug naar de camping. Het weer was best naar te noemen. Regelmatig sneeuwde het met zwiepende windvlagen. Onze caravan had het aardig te verduren, zodat Anton zijn auto zo neerzette dag de caravan wat minder schudde. En dan lopen er ineens een stel rendieren bij de caravan. Morgen richting Finland.

terug naar boven

Dag 14 Honningsvåg - Ivalo

Het werd een verschrikkelijke nacht. Nauwelijks geslapen door de enorme storm rond onze caravan. De luifelzak hamerde keihard tegen de caravan. Het was heel eng. We stonden open en bloot op een hoge richel boven de camping. Achteraf een slechte plaats. Anton ging het gebonk te lijf met ducktape en, dat werkte. 's Morgens vroeg werd het Anton te veel en zei hij nu gaan we de caravan verplaatsen. Onder de barre omstandigheden werd de auto aangekoppeld. Voor de zekerheid was de mover ingeschakeld op de banden, Het lukte om weg te rijden zonder al te veel problemen. Hierdoor werd gesloten om verder te reizen naar het zuiden. Het werd een rit zonder grote problemen. Uiteindelijk besloten wij door te reizen naar het Finse Lapland. Eerst nog even de Noorse kronen opmaken. Dat deden wij met inkopen in de supermarkt en tanken van benzine. We kwamen voorbij de grens tussen Noorwegen en Finland en de wereld veranderde gelijk. De weg was kaarsrecht met goed asfalt maar heuvel op en heuvel af gelijk een rollercoaster. Het was wel een fraai gezicht zo in de verte. We reden naar Inari. Het viel enorm tegen om een plaats te krijgen op een van de twee campings in Inari. We werden doorgestuurd naar de eerste camping 30 km verder. Een tegenvaller dachten we, omdat we heel moe waren.

Niet dus. Het was de camping waar Anton een heel verhaal over had gelezen. De gids die het verhaal vertelde was een hond. We werden dan ook verwelkomt door de hond. Top camping met top plaatsen van een Nederlands/Fins stel net als wij (http://www.ukolo.fi/hollanti/frames.htm).

terug naar boven

Dag 15 Ivalo

Vandaag rustig aan gedaan. Uitgeslapen en de was gedaan. Aan het einde van de middag bezochten we Ivalo. Ivalo heeft niets bijzonders maar is wel het administratieve centrum van de regio wat voorheen Inari was. Alvorens terug naar de camping te gaan gingen we uit eten in een goed restaurant. Natuurlijk ontbrak rendier niet aan het menu.

Dag 16 Inari

Vandaag naar Inari geweest. Daar hebben wij het Sami Parlement bezocht. Sami zijn de lappen die in het noorden van Finland, Zweden en Noorwegen wonen. Ze hebben hun eigen cultuur en taal. Het was goed om te zien, dat de Sami zoveel doen om hun cultuur en taal te handhaven. Hierna zijn we naar het Sami cultureelcentrum gegaan. Daar waren verschillende tentoonstellingen over de Sami geschiedenis en cultuur. Er was buiten ook een openluchtmuseum van verschillende bouwsels waar de Sami in de loop van de tijd in gewoond hebben. Anton probeerde tevergeefs een rendier te vangen met een lasso. In de omgeving van Inari begon in de 19e eeuw ook de goudzoekerskoorts te heersen. Nog steeds zijn er mensen die proberen daarvan te leven. Beroemd was de Nederlandse Petronella van der Moer die in 1949 hier naar toe kwam en bij de goudzoekers woonde en voor ze kookte. Ze was zeer geliefd en is nu een legende hier in Lapland. Ondanks, dat ze later naar de VS emigreerde is haar hart altijd bij Lapland gebleven. We bezochten haar graf op de begraafplaats van Inari waar veel goudzoekers begraven zijn. Haar naamplaat is geschroefd op het Goudzoekers monument op de begraafplaats.

terug naar boven

Dag 17 Ivalo - Sodankylä

Vervolgens richting Sodankylä. Onderweg stopten we bij het skicentrum van Saariselkä waar we ook een mooi uitzicht hadden op de bergen in de omgeving. De volgende stop was een oude goudzoekers nederzetting bij Tankavaara. We zagen verschillende oude gebouwtjes en bezochten het goudzoekermuseum. Hier werd ook de nodige aandacht besteed aan de Nederlandse Petronella van der Moer. We overnachtten op de camping van Sodankylä waar we genoten van een heerlijke sauna.

Dag 18 Sodankylä - Rovaniemi

Rovaniemi was de volgende bestemming. Onderweg stopten we bij de poolcirkel. Nu om van noord naar zuid te reizen. Hier was ook het kerstdorp met natuurlijk de Kerstman die ons ontving. De enige echte baard had ik. Het was wel een heel commercieel gebeuren maar je moet er geweest zijn. We verbleven op de camping van Rovaniemi waar we de route voor de verdere vakantie uitstippelden. Het wordt een bizarre route, omdat we toch iedereen willen bezoeken. Bizar, omdat we kris kras door het land zullen rijden. Morgen richting Russische grens naar Kuusamo.

terug naar boven

Dag 19 Rovaniemi - Suomussalmi

Vandaag naar het oosten richting Kuusamo. Daarna naar het zuiden naar Suomussalmi. 30 km voor Suomussalmi zagen we het stille volk. Het is een kunstwerk van Reijo Kela. Het bestaat uit meer dan 1000 "vogelverschrikkers" allemaal anders aangekleed. De kleding wordt winters en zomers aangepast. We overnachtten op de camping bij Suomussalmi.

Dag 20 Suomussalmi - Iisalmi

Hoofddoel van vandaag was het bezoeken van de monumenten en museum van de slag bij Raate gedurende de winteroorlog. Tijdens deze slag wisten de Finnen de Russen te verslaan. De Russen waren van plan via deze route door te stoten naar de Oostzee en daarmee Finland in tweeën te verdelen. Door de dappere Finnen is, dat voorkomen. Deze strijd heeft in het totaal aan 17000 man het leven gekost. Hiervan waren en 10000 russen veel van Oekraïense afkomst. Voor de gevallenen is een monument opgericht van 17000 stenen met in het midden een bouwsel van 105 klokken. Een voor elke dag van de winteroorlog. Het was heel indrukwekkend dit te zien. Verder naar Iisalmi waar we overnachten op de camping Koljonvirta. Het bleek, dat hier in 1808 de slag plaatvond tussen de Zweden en Russen met als inzet de heerschappij over Finland. De Russen wonnen.

terug naar boven

Dag 21 Iisalmi - Kuopio

Vandaag richting Kuopio. Het was een korte rit. We kwamen al vroeg in Kuopio aan. Na de caravan op de camping te hebben geïnstalleerd gingen we naar de uitzichttoorn (Puijontorni) van Kuopio. Deze toorn is 75 m hoog op een berg van 150 meter en kijkt uit over een weide omgeving. We kregen een mooi panorama te zien.  Vlak bij de toorn zijn de twee springschansen mooi te zien. Niet alleen de stad maar ook de omgeving was werkelijk fenomenaal. Terug naar de camping om heerlijk te eten onder de luifel van de caravan die voor het eerst was opgezet. Prima, omdat want het begon te regenen waar wij geen last van hadden. Morgen staat de stad Kuopio op het programma.

Dag 22 Kuopio

Vandaag naar de binnenstad van Kuopio geweest. We reden een parkeergarage in die even later bleek onder de markt was gebouwd. De markt was gezellig met veel eettentjes en terrasjes. We dronken meteen een Lonkero heerlijk op een terras. We bezochten de historische markthal die veel weg had van die in Viipuri in Rusland. Aan de markt was ook het mooie stadshuis. Vervolgens liepen we richting de haven. We kwamen langs de Kathedraal die we bezochten. Vervolgens langs de opmerkelijke bibliotheek. We kwamen bij de haven op een punt waar de rondvaartboten aanleggen. Daar aten we een ijsje om vervolgens terug te lopen naar de markt. Päivi liep door naar een bekende winkelstraat terwijl Anton genoot van een Lonkero op het terras. Hierna terug naar de camping waarbij onderweg nog een supermarkt werd bezocht.

terug naar boven

Dag 23 Kuopio - Jyväskylä

Vandaag naar Elina en Petri in Jyväskylä. Er is pas een baby bijgekomen. Het is een meisje met de naam Wilma. Helmi heeft nu een zusje. Helmi was duidelijk ouder geworden met een eigen willetje en vol energie. We hadden de caravan voor de deur gestald waar we ook sliepen.

Dag 24 Jyväskylä- Murole

Het was heel gezellig en we vertrokken na een laat ontbijt richting Murole. Na nog wat inkopen te hebben gedaan werkte het elektronisch systeem van de auto niet meer. Je kon nog wel rijden maar dan wel zonder navigatie en radio. Gelukkig was het zaterdag en belde Anton met zijn dealer. Het enige wat hij kon doen was de accu loskoppelen om het systeem te resetten. Dat werkte maar de kofferbak ging niet meer dicht. Weer de dealer bellen leverde de oplossing. Nu konden we doorrijden een heleboel wijzer.

Na nog even gestopt te zijn bij de gezellige haven van Ruovesi reden we naar Murole waar we ontvangen werden door Mika en Sirpa. De caravan werd gestald op hun terrein waar we de komende dagen sliepen. Het werd een heel gezellige avond waarbij gebruik werd gemaakt van Youtube om allerlei oude songs te kunnen beluisteren.

terug naar boven

Dag 25 - 26 Murole

We stonden laat op. Na het ontbijt nog even naar een vlooienmarkt aan de overkant. Vervolgens even iets drinken bij de sluis Muroleen Kesäkahvila.

De volgende dag brachten we Mika's auto naar de garage, nadat we hem aansleepten om vervolgens iets drinken bij Mänttä Vilppula. Hier vandaan reden we naar het Serlachius museum in Mänttä Vilppula. Dit museum toont je de privé collectie van Serlachius. Een door de papierindustrie rijk geworden man. Verder was er een wel heel merkwaardige tentoonstelling van de Belgische kunstenaar Coen van Mechelen met als onderwerp kippen. 's Avond hadden we Mika en Sirpa in Ruovesi een diner aangeboden nog vanwege ons huwelijk.

terug naar boven

Dag 27 Murole - Iittala

Na het ontbijt bracht Anton eerst Mika naar de garage want zijn auto was klaar. Normaal zou hij de bus moeten nemen maar die gaat 1 keer per week. Vervolgens op weg naar Kirsi en Joe in Iittala. Het aankoppelen van de caravan was wat moeilijker, omdat het was gaan regenen. Deze regen zou de rest van de dag aanhouden. Onderweg stopten we bij het automuseum van Kangasala. Ook hier was er sprake van een privé collectie en de toegang was gratis. Bij Kirsi en Joe konden we op het erf overnachten. Het werd een gezellige avond waarbij veel herinneringen werden opgehaald.

Dag 28 Iittala - Mikkeli

Na het ontbijt namen we afscheid van Kirsi en Joe en reden naar Mikkeli voor een verblijf van enkele dagen om eens uit te rusten en het Juhannus feest mee te maken. Dit feest is in Finland zeer belangrijk en is het midzomer feest. Dus de langste dag van het jaar. Normaal is de langste dag van het jaar 24 juni maar vanwege het niet willen geven van een extra vrije dag verschuif, dat naar het weekend. De naam komt van Johannes de Doper die op deze dag zijn naamdag vierde. Op deze dag wordt iedereen dronken en gaat volledig uit zijn dak. Wij willen, dat ook eens meemaken ofschoon er elk jaar slachtoffers vallen.

terug naar boven

Dag 29 - 33 Mikkeli

Vandaag eerst eens naar het headquarters museum. Hier had Mannerheim zijn hoofdkwartier gedurende de winteroorlog, vervolgoorlog en laplandoorlog. Daarna na het communicatie centrum, dat in een berg verborgen was.

Langzaam maar zeker vult de camping zich met Juhannus vierders. Het weer wordt ook steeds slechter. Regen en storm teisteren de camping. Dit is niet goed voor de Juhannus vierders. Uiteindelijk besluit Anton de luifel en zijkant binnen te halen. Al snel volgen andere kampeerders. De dure luifel van onze overburen begeeft het. Wij maken alles weer zo goed mogelijk vast, omdat zij er niet zijn. Dan komt de ergste windstoot en hun luifel vliegt in stukken over de caravan. Ook een boom begeeft het. Het is bijna net zo erg als de Noordkaap. In Finland is er ook de nodige schade. Er komt een nieuwe caravan achter ons staan. Het zijn Finse zigeuners. Je herkent ze meteen aan de traditionele kleding. Zigeuners in Finland kenmerken zich door een strenge discipline. Er is meteen drukte om ons heen. Later vertrekken ze naar een andere plaats, omdat er geen elektriciteit voor hun beschikbaar was. De camping heeft onze overburen gewaarschuwd. Ze komen de schade bekijken. Het blijkt een splinternieuwe caravan te zijn. 's Avonds kijken we voor het eerst een DVD.

Vandaag willen we eens kijken bij de internationale markt in Mikkeli. We vermoeden, dat standhouders ook op de camping staan. Er zijn enkele servicewagens en ze staan allemaal op een kluitje. Er zijn ook een paar Nederlanders bij. Het weer is beter geworden. De zon schijnt en de wind is wat gaan liggen.

Voor we naar de markt gingen bezochten we een grote pothole van 8 meter diep. Het is de vierde grootte van het land. Een pothole wordt gemaakt door een onder invloed van een waterstroom ronddraaiende steen die langzaam een gat in de rots maakt. Daarna naar de markt. Een bonte verzameling kramen van allerlei naties meestal met voedsel uit dat land. Overal hapje en wij deden graag mee. Onze stroopwafels weren bijna op maar bij een Hollandse kraam werden snel nieuwe aangeschaft.

terug naar boven

Dag 34 Mikkeli - Tuusniemi

We hebben het plan opgevat om van Mikkeli naar Nurmes te gaan. Dit stadje heeft nog een historisch houten bouw en is door de grootvader van Päivi's opa gebouwd. Eens zien wat er van over is. Deze dag gingen we op weg naar Nurmes maar wel met het voornemen nog ergens halverwege te overnachten. We kwamen eerst in het plaatsje Juankoski terecht, omdat internet aangaf, dat er drie campings zouden zijn. Helaas geen camping. We reden naar een adres 8 km verder maar die camping was al in 2012 gesloten. Het is toch zeer moeilijk internet up to date te houden. We troffen de mensen die vroeger die camping hadden en zij verwezen ons naar de dicht bijzijnde camping (34 km) in Tuusniemi. Daar aangekomen troffen wij een groot complex met van alles en nog wat. Verbaast hoorden wij de prijs van 17 Euro per nacht inclusief alles en zelfs een boot. We besloten hier enige dagen te blijven op een mooie plaats aan het meer. Ook hier was het Juhannus feest verloren gegaan gezien de kokko (brandstapel) vlak voor ons. Anton's handen jeukten om er niet de fik in te steken.

Dag 35 - 39 Tuusniemi

Vandaag na eerst uitgeslapen te hebben gingen naar her stadje Outokumpu waar we een voormalige kopermijn bezochten. Het is een zeer groot complex, dat nu een museum is. Het kostte ons een paar uur om alles te zien. Vervolgens reden we via een alternatieve route terug naar Tuusniemi. De route ging ook over zandwegen dwars door de bossen. De vierwiel drive voelde zich helemaal thuis.

De tweede dag was een rustdag en konden we heerlijk van de zon en hoge temperatuur genieten.

Derde dag was alleen maar regen en we namen ook een rusdag. we keken dvd's en hoopten op beter weer. Gelukkig werd het de volgende dag iets beter maar nog wel regenachtig. Er was op de camping een honden wedstrijd georganiseerd. Er waren vele bezoekers en we besloten langer te blijven. Ook zondag ging de wedstrijd door.

We dronken wat in de bar bij de camping waar ook karaoke werd gehouden.

Helaas kregen we bericht van het plotseling overlijden van vriendin Colinde. Het was een grote schok. Ruud vertelde ons wat er gebeurd was. We leven mee met de kinderen die nu moeilijke beslissingen moeten nemen.

Zondag sliepen we uit. Dat was nodig, omdat we allebei nog ontdaan waren van het droeve nieuws van gisteren. Het is mooi weer met wel een lekker windje. We gingen weer naar de honden wedstrijd. Gisteren zagen we wie de winnaars waren. Nummer 1 was zo verbaasd, dat ze het niet wilde geloven. Het moest haar meerdere keren gezegd worden. Morgen vertrekken we van deze heerlijke camping en gaan naar Nurmes.

terug naar boven

Dag 40 Tuusniemi - Nurmes

We reden richting Nurmes maar wilde wel een stuk afsnijden op de door het navigatie systeem voorgestelde route. We kwamen dus op een onverharde weg van 16 km lang. Dus maar voorzichtig rijden om kuilen te ontwijken. Voor de auto geen probleem maar er zit wel een caravan achter. Alles verliep uiteindelijk goed. We reden door het historisch centrum van Nurmes zagen de vele karakteristieke houten huizen waar de stad om bekent staat. Aangekomen op de camping bleek het een groot complex te zijn waar van alles gedaan kon worden. Het camping gedeelte lag echter zo gunstig, dat wij daar geen last van hadden. Na de caravan geïnstalleerd te hebben reden we terug naar het stadje waar wij gezien hadden, dat er markt was. Anton kocht nog twee polo's waarna we teruggingen naar de camping.

Dag 41 - 50 Nurmes

Vandaag gingen we op zoek naar de overovergrootvader van Päivi. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij het ontstaan van Nurmes. Eerst bezochten we nog de kerk waar hij ook een belangrijke rol heeft gespeeld. Er moest nog ergens een plaquette aangebracht zijn. Op internet hadden we gelezen waar hij ongeveer gewoond moet hebben maar daar vonden wij niets. Dan maar naar het stadhuis voor informatie. Die verwezen ons naar het "Huis van Nurmes" waar in een historisch boek over Nurmes het adres werd gevonden. Helaas niets over een plaquette. Door naar het museum maar daar was alleen hetzelfde boek. Na het museum bezocht te hebben aten we wat in het stadje om vervolgens naar de camping terug te gaan. Morgen verder zoeken.

De volgende morgen gingen we eerst naar de begraafplaats. De beheerder was aanwezig en keek in de computer waar de verschillende graven te vinden waren. Hij bracht ons er persoonlijk heen. Dat was ook wel nodig, omdat de begraafplaats zeer groot is waarbij het zoeken voor ons dagen zou duren. We zagen het graf van Päivi's voorvader. David Kärki en dienst vrouw Anna Kristiina waarnaar Päivi vernoemd is. David was geboren in 1846 en stierf in 1919. Zijn vrouw was ouder en was geboren in 1840 en overleden in 1922. Päivi vond ook een vroegere vriendin die op Kreta is gestorven na een verkeersongeluk. Vervolgens op zoek naar de plaquette maar die werd niet gevonden. We bezochten de oude plaats van de Kerk waarvan de losse toren er nog is. De plaats van de kerk was nu een monument voor de gevallenen in de diverse oorlogen.

We gingen naar Valtimo een 34 km vanaf Nurmes. Ook hier zou er sprake zijn van historische houten huizen. Het was echter klein maar er was wel een tentoonstelling over historisch Valtimo die wij bezochten. Met name de fotoboeken waren zeer interessant. We dronken koffie en aten een plaatselijk kaneelbroodje. We reden over de spoorlijn naar een heel mooi gebied aan het meer van Valtimo waar bijzondere manifestaties plaatsvinden. De natuur was hier erg mooi. Voor we vertrokken zagen we een wel heel bijzondere caravan. Deze sauna kan je overal mee naar toe nemen. Hierna terug naar Nurmes. We besloten de lunch bij Bomba te gaan nuttigen. Het Bomba huis is vlak naast onze camping en is een replica van een oost Karelisch huis gebouwd in 1855 voor de familie Bombin. Na de vervolg oorlog werden de bewoners van het stadje Suojärvi geëvacueerd naar deze regio. Later ontstond bij deze voormalige bewoners het idee het Bomba huis na te bouwen. Op het menu staat typische karelische producten.

Vandaag gingen we naar het wereldkampioenschap vrouwensjouwen in Sonkajärvi. We hadden hiervan gehoord door een medewerkster van de begraafplaats. Natuurlijk wilden wij dit bijzondere evenement niet missen. Het is een wedstrijd die zijn oorsprong kent in Finland. In de tijd van de Russische overheersing waren er mannen die de dienstplicht niet wilden vervullen. Zij verstopten zich in de bossen en werden in eerste instantie gevoed door de dorpelingen. Maar toen die hiervoor gestraft werden kregen ze geen voedsel meer. Ze gingen daarom stelen. Niet alleen voedsel maar ook vrouwen. Ze renden met de vrouwen op hun nek het bos in. Hieruit is deze traditie ontstaan.

Om aanwezig te zijn bij de wereldkampioenschappen 2018 in Somkajärvi moesten meer dan 100 km rijden maar we hadden, dat er graag voor over. Het was een geweldig evenement en we genoten van elke minuut. Er was ook een Nederlands team en ze waren blij met onze ondersteuning. Het parkoer ging over 253,5 meter met verschillende hindernissen waaronder een waterbak die zo diep was, dat ze kopje onder gingen op het moment, dat ze er in sprongen. Uiteindelijk won het team uit Litouwen. Hierna terug naar de camping over uitgestorven wegen. Tot onze verbazing had het hier op de camping flink geregend terwijl wij geen druppel regen hadden gezien.

De volgende dag wandelden wij een parcours van bijna 3 km wat normaal door langlaufers wordt gebruikt. Onderweg kwamen we langs een dubbele springschans waar net een freestyle team uit Jyväskylä aan het oefenen was. Het was een wel heel bijzondere schans. De springers gingen naar beneden en sprongen met salto's in het water. Om het neerkomen wat zachter te maken werd het water door pompen vol geblazen met luchtbellen. Het gaf wel een harde klap als ze met ski's het water raakten. Het was bijzonder spectaculair.

Aan het einde van de middag nog even naar de avondmarkt in Nurmes. Hier dronken wij wat in de pub van Pena. Päivi's broer heet Pena.

Vandaag rustig aan gedaan. Zonnen daarna eerst even boodschappen gedaan daarna lekker de sauna in om vervolgens voor de eerste keer de barbecue te gebruiken. Een heerlijke aardappelschotel met kippenpoten samen op de braai. 's Avonds België Frankrijk gekeken via de WIFI antenne met perfect beeld. Jammer voor België maar de comedie francaise 2018 was te goed ingestudeerd.

De volgende dag weer schitterend weer. Vanavond weer barbecueën en voetbal kijken.

terug naar boven

Dag 51 Nurmes - Koli

Vandaag gingen we op weg naar onze vrienden reünie in koli. De vrienden hadden een schitterende villa gehuurd en wij gingen naast de villa staan met de caravan en zouden daar slapen. Onderweg stopten we in de plaats Juuka die ook bekent staat om de mooie houten huizen in het centrum. We lunchten daar om vervolgens verder te gaan tot het centrum voor het bewerken van speksteen. We bezochten het centrum en het museum. We reden verder naar de pont naar het eiland Paalasmaa. Op dit eiland bevindt zich een mooie camping die we eerst wilden bezoeken maar het toch niet deden. Door naar Koli waarbij ons navigatiesysteem ons voor de deur van de villa bracht ondanks, dat het in de bossen en aan het meer lag. Wij waren de eersten. Vervolgens arriveerden de anderen op regelmatige afstand. We dronken een drankje en gebruikten de sauna om daarna met behulp van Matti onze taxichauffeur (auto voor 10 personen) voor de tijd hier in Koli naar een restaurant te gaan voor het diner. Matti bracht ons weer terug waarna het een gezellige avond werd.

Dag 52 Koli

De volgende dag bracht Matti ons naar het mooiste punt van Koli. Waar we eerst een wandeling maakten over een wel heel moeilijk pad. Halverwege keerden er drie terug waaronder Päivi en Anton. Weer aangekomen bij het hotel begon het te regenen en waren wij blij teruggegaan te zijn. We bezochten de winkel en dronken een Lonkero met twee andere vrienden die niet waren meegegaan op de wandeling. Na enige tijd voegden de rest zich als verzopen katjes bij ons. Nu voegde ook Satu zich bij het gezelschap.  In het restaurant van het hotel gebruikten we het al gereserveerde diner. Met Matti terug naar de villa voor een gezellige avond met sauna, de nodige drankjes en gegrilde worsten.

terug naar boven

Dag 53 Koli - Joensuu

Ook vandaag weer een gezellig ontbijt met zijn allen. Wij zwommen nog in het meer om wakken te worden. Het werd een emotioneel afscheid waarbij we beloofden volgend jaar weer bij elkaar te komen.

Wij reden naar Joensuu om in een kompleet gekkenhuis terecht te komen. Joensuu stond op zijn kop en vele straten waren afgesloten vanwege het beroemde Rockfestival. Duizenden jongeren maar ook ouderen liepen door de straten naar alle activiteiten. Anton manoeuvreerde de auto met caravan door allerlei blokkades om bij de camping te horen dan het een onderdeel is van de festiviteiten en er een hoog bedrag moest worden betaald vanwege ook entree. We draaiden om, omdat ook het zeer hoge geluidsniveau ons niet bepaald aantrok. We gingen ook nu weer via allerlei blokkades naar de kleine camping bij de jachthaven waar we vanwege het festival ook het dubbele moesten betalen. Toch maar gedaan om vervolgens de verder dag te genieten van de vele concerten duidelijk hoorbaar op twee kilometer afstand. Het was best een gezellige ervaring. We aten wat in het havenrestaurant heerlijk uitkijkend over de haven en het meer Pyhäselkä.

terug naar boven

Dag 54 Joensuu

Maandag besloten wij te blijven tegen natuurlijk het lage tarief en de voor Finland hoge temperatuur van 29 graden om te rusten na het toch vermoeiende weekend.

Dag 55 Joensuu - Tohmajarvi

We reden naar het huis van Eila om daar de caravan te stallen voor ons verblijf in het zomerhuis van Päivi. Het stallen verliep gladjes met behulp van de mover. We draaiden de caravan meteen om, zodat we bij het weggaan in de goede richting stonden. Elektriciteit was beschikbaar vanuit de sauna. Vervolgens pakten we de nodige spullen om enkele dagen door te kunnen brengen in het zomerhuis. Daarna naar het zomerhuis. Daar aangekomen vinden we een totaal overwoekerde weg, parkeerplaats en pad naar het zomerhuis. Helaas had niemand van de familie enig onderhoud gepleegd. Päivi had de moed om dwars door de bosschage te stappen om een pad te maken. Wat we nodig hadden en niet hadden was een machete. Op naar het zomerhuis waar we ons installeerden.

terug naar boven

Dag 56 - 60 Tikkala

De volgende dag probeerde Anton zijn Multitool die al twee jaar niet gebruikt was. Er was nog benzine in de voorraadtank en gelukkig startte de motor na enige keren. Toen aan de slag. Anton maaide de bosschage voor het huis snel weg. Nu konden we buiten zitten. Vervolgens maaide hij een pad naar de parkeerplaats en maakte hij de parkeerplaats schoon. Nu kon de auto er staan en gedraaid worden. Hij maakte ook de weg door het bos naar de parkeerplaats schoon van alle begroeiing. In de tussentijd was Päivi begonnen al het afval te verzamelen en in het bos te deponeren. Al met al hadden we iets meer dan 5 uur nodig om alles schoon te maken. Zonder Multitool was, dat zeker meerdere dagen geweest. Hierna was het tijd om te relaxen onder het genot van een wel verdient drankje.

De volgende dag hebben naast relaxen ook een ritje gemaakt door de bossen via zandwegen naar Hammaslahti. We hebben al dagen schitterend weer dus was de koelte van de auto heerlijk.

De volgende dag naar Joensuu om te kijken of het marktplein al klaar was en alle andere veranderingen te zien. Helaas was het marktplein nog niet klaar en is de gehele oplevering verschoven naar oktober. Het oude marktplein wordt nu een ondergrondse parkeergarage. Gelukkig zijn de marktkraampjes verplaatst naar een andere locatie, zodat we de overheerlijke Muikku (gebakken visjes) konden nuttigen. Daarna liepen we langs het stadhuis naar het kunstkwartier. Een verzameling historische houten huizen met terrasjes, barretjes, winkeltjes met kunstzinnige plaatselijke producten en restaurants.

Het weer is omgeslagen. Er valt regen en de temperatuur is lagen met nog wel steeds 23 graden aan het meer. Dus heerlijk relaxen. Nu het weer normaler is komen alle watervogels terug. We krijgen weer regelmatig bezoek.

terug naar boven

Dag 61 Tikkala - Taavetti

Het is tijd om Tikkala te verlaten. Na afscheid te hebben genomen van Sanna en Hannu reden we naar het huis van Eila om de caravan op te halen. Dan richting Helsinki. Op de weg van Tohmajarvi naar Kitee stoppen we, omdat we de caravanspiegels vergeten waren. Net toen we ze wilden monteren stopte een auto voor ons met Ellen, haar moeder en dochter Oona. De wereld is klein om elkaar bij toeval zo tegen te komen. Verder nu met spiegels. Tijd om te overnachten. We vroegen het navigatiesysteem naar een camping en gingen op weg. De camping bleek ondanks het grote bord niet meer te bestaan. Daar stonden we op een nauw zandpad tussen hutten die nu bewoond werden door Thaise bessen plukkers. Hoe kwamen we hier uit. Met gebaren vertelden ze ons hoe terug te rijden naar de weg. Dan maar verder tot we het bordje camping 4 km zagen staan. Wij sloegen af om op een zandweg te komen die werkelijk een wasbord was. Voorzichtig doorrijdend vroegen we ons af wat voor camping daar in de middle of Nowhere stond te wachten. Nau, dat bleek een mooie verassing te zijn. Een werkelijk schitterende camping aan een meer met alles er op en er aan. Hier bleven voor de nacht.

Dag 62 Taavetti - Helsinki

We reden op deze tweede werkelijk schitterende dag met rond de 30 graden naar de camping Rastila in Helsinki waar we twee dagen zouden blijven. De camping is nu niet bepaald het type camping waar Päivi van houdt. Groot massaal en vijf sterren is niets voor een hippie. We hadden gereserveerd wat toch nodig bleek. De camping was overvol. Dat hadden we nog niet meegemaakt.

Tot onze verrassing kwamen Ahto en Tuija ons bezoeken. Het werd een gezellige avond waarbij we met de metro naar het verderop gelegen winkelcentrum Itäkeskus gingen om te dineren.

terug naar boven

Dag 63 Helsinki

We sliepen eerst uit en 's middags kwamen Taina, Jussi en Ronja ons bezoeken. We gingen naar het strand en aten iets bij het restaurantje van de camping. Het was een leuk bezoek waarbij Ronja ook nog even mocht paardrijden. Nu hadden we iedereen gezien en konden we naar huis.

Dag 64 - 65 Helsinki - Travemunde

We scheepten in op de Ferry naar Travemunde. Voor ons de eerste keer om met auto en caravan op deze Ferry te rijden. We moesten wachten en gingen als laatste aan boord en stonden op de vrachtwagen dek. We hadden extra betaald om elektriciteit aan boord te hebben. Alles verliep heel makkelijk. 's Avonds hadden we diner aan boord.

De volgende dag reden we als eersten van boord om direct te stoppen bij de dranken winkel waar we het nodige insloegen. Op naar de camping van Travemunde die ook vlakbij de haven gelegen was. Hier overnachten we.

terug naar boven

Dag 66 Travemunde - Bad Zwischenahn

We reden verder richting thuis. Het was heet en de zon scheen fel. Het was zaterdag en dus geen vrachtauto's op de weg. Lekker rustig snel rond Hamburg en Bremen zou je denken maar we hadden niet gerekend op de vele wegwerkzaamheden dus stau, stau ... stau. Onderweg gingen we lunchen en terwijl wij binnen zaten brak een werkelijk zeer heftig onweer los met zeer heftige windstoten. Gelukkig reden we niet. We kregen er genoeg van een zochten een camping. Die vonden we in Bad Zwischenahn. Het was camping Lönskrug. Lönskrug is een kleine maar prima camping waar toen wij aankwamen er niemand was. Op de deur stond "ga maar ergens staan ik kom later wel langs". Deze plaats is een heus vakantieoord met vele hotels gelegen aan een meer. 's Avonds kregen we ook hier het voor onze kiezen.  een werkelijk zeer heftig onweer brak los met zeer zware windstoten. Iedereen die aanwezig was zag het aankomen en haalden luifels neer en borgden stoelen op.

Dag 67 Bad Zwischenahn

We bleven hier een dag om de omgeving te bekijken. Bad Zwischenahn is een openlucht museum als naar alle mooie oude huizen, molens, boerderijen en schuren kijkt. Wij gingen naar het strandcafé waarvan we een schitterend uitzicht hadden over het meer en het strand. Hier was van alles te doen en het was druk op deze mooie zondag.

terug naar boven

Dag 68 Bad Zwischenahn - Rossum

We hadden nog geen zin om naar huis te gaan dus besloten we in de buurt van de grens te overnachten. Het navigatiesysteem stelde de camping Roderveld in het Nederlandse Rossum voor. Het was een rustige camping waar hoofdzakelijk oudere echtparen stonden. Heerlijk om hier de laatste nacht door te brengen.

Dag 69 Rossum - Zoetermeer

We vertrokken laat van de camping, omdat we tijd genoeg hadden. Wat een verschil toch met Finland die drukte op de weg. Onderweg nog even lunchen en dan rijden voor het laatste stukje. Na in het totaal twee uurtjes rijden waren we thuis. Einde van een wel heel bijzondere reis.