horizontal rule

bulletModern Lübeck

Map of Finland

Inleiding

Wapen van FinlandOok in 2017 herhaalden we de reizen van 2013, 2014 en 2016. Ook nu reisden we via Travemunde. Er werden andere bezienswaardigheden bezocht en ook deze keer sloten we af met logeren bij Mika en Sirpa in Helsinki, zodat we uitgerust aan de terugtocht konden beginnen.

Samen met vriendin Päivi brachten we bezoeken aan vrienden en familie. We logeerden weer een paar dagen bij Mika en Sirpa in Murole. Daarna gingen we naar het zomerhuis van Päivi bij Tikkala. Vandaar uit verkenden we een ander deel van het mooie Karelië. Zo bezochten we het bunker museum in Joensuu. De vrienden reünie was ook dit keer bij Reija en Tarkki thuis in Imatra. Als vrienden groep reisden we de volgende morgen zeer vroeg naar lappeenranta waar we ons inscheepten voor een mini cruise naar Vyborg (Viipuri) in Rusland. Op de terugweg naar huis bezochten we eerst Päivi's broer en schoonzus in Helsinki waar we ook Elina, Petri, Helmi en Matti zagen. De volgende morgen bezochten Taina, Jussi en Ronja alvorens we naar de Ferry reden.

Op deze pagina zullen we alleen de nieuwe informatie weergeven. Voor meer informatie verwijzen we naar de reizen gemaakt in 2013, 2014 en 2016.

Karelië

Bunker Museum Joensuu

We bezochten het bunker museum van Joensuu. Het Joensuu Bunker Museum bevat een deel van het grootste bouwproject, dat ooit in Finland is uitgevoerd, de Salpa Defence Line, die in totaal 1200 kilometer van de Finse Golf naar Salla in Lappland strekt en daarvandaan naar de Arctische Oceaan in de vorm van een reeks veldversterkingen.
Een gecombineerde machine-gun en anti-tank artillerie bunker en een machine-gun bunker werden in het Marjala gebiedgebouwd. Elk had zowel loopgraven en accommodatie voor 20 mannen. De bunkers in Marjala dienen nu als een museum die de Salpa Defence Line als geheel uitbeeldt. De veldversterkingen rondom de gewapende betonbunkers zijn gedeeltelijk gerestaureerd met behulp van houten structuren van het originele soort.

Het was bijzonder, dat juist jonge mensen ons rondleidde en ons bijzonder veel wisten te vertellen.

concert

Samen met Ahto en Ellen brachten we een bezoek aan het Sleeping Sun Concert van het Kitee International Music and Art Festival 2017. Het was een zeer hoogstaand concert, dat natuurlijk werd afgesloten met het Finlandia van Sibelius door alle artiesten. Dit jaarlijks terugkerende festival is gestart door Nightwish leider Tuomas Holopainen.

Reünie

Ook dit jaar hadden we weer een reünie met een groepje van 10 vrienden uit Päivi's jeugd. We ontmoetten hen bij Reija en Tarkki thuis in Imatra.

De reünie was weer fantastisch. Fijn om de vrienden weer allemaal te zien. 's avonds aten we mij zijn allen in de tuin bij Reija.

In deze reünie hadden we een mini cruise naar Vyborg in Rusland geplant. Hieraan vooraf waren vele appjes gegaan om alles te regelen. Dank aan Ahto en Ellen die alles zo goed regelden.

Op weg naar onze Reünie bezoeken we met Ahto, Ellen, Sanna en Kaija Punkaharju en Kerimäki.

Punkaharju

Punkaharju is een 7 km lange, beboste heuvelrug tussen de Puruvesi en Pihlajavesi meren in. De heuvelrug biedt panoramische uitzichten over beide meren en is een ideale stop voor een lekkere picknick. De heuvelrug is onderdeel van een Nationaal Park en in het park vindt u tevens het Lusto museum, waar men de invloed van de mens op de natuur tentoonstelt, en het Retretti, het grootste kunstcentrum van Finland. De tentoongestelde kunst is te bewonderen in een labyrint van in de rotsen uitgehakte gangen en hallen.

Geschiedenis

Tussen de grote meren Puruvesi en Pihlajavesi ligt een aantal smalle eskers, heuvelruggen van grind die ca. 10.000 jaar geleden aan het eind van de laatste ijstijd zijn gevormd. Materiaal, dat werd aangevoerd door smeltwater onder de gletsjers vulde spleten in het ijs en vormde de ruggen, die tegenwoordig als snoeren tussen de meren liggen.

De 7 km lange heuvelrug Punkaharju was eeuwenlang een belangrijke doorvoerroute voor mens en dier. Het is een beschermd natuurgebied. Voor de mooiste route namen we net ten noorden van het dorp Punkaharju de oude weg links van de hoofdweg (weg-4792, eerst parallelweg, later over eiland Mustaniemi). Op een van de mooiste gedeelten van de smalle landtong ligt het oude treinstation, dat gebouwd werd in Jugendstilstijl.

Na ons bezoek aan Punkaharju reden we naar Kerimäki waar we de grootste houten kerk van de wereld bezochten.

Kerimäki

In Kerimäki staat een van Finlands indrukwekkendste houten kerken, de spelonkachtige Kerimäki kirkko.

De Kerimäki kerk, gebouwd tussen 1844 en 1847, is een immens houten bouwwerk,  waar drieduizend mensen in kunnen en claimt de grootste houten kerk ter wereld te zijn. Ze is 45m. lang, 42m. breed en 37m. hoog en heeft 3.400 zitplaatsen en kan in totaal 5.000 bezoekers ontvangen. Er wordt vaak verteld, dat de architect op de plannen, de maten heeft aangegeven in voet en, dat de bouwers er meters van hebben gemaakt, maar dit is incorrect. De kerk was wel degelijk zo groot bedoeld. De opvallende afmeting was het geesteskind van de charismatische lokale priester destijds die maar al te graag zijn hele kudde Gods woord wilde verkondigen, vervolgens de oorspronkelijke plannen voor een bescheiden kerk overboord gooide en de inwoners aanspoorde een gigantische kerk te bouwen. Het is een verbijsterende aanblik, compleet met twee rijen balkons en een geel-wit geschilderd exterieur, dat door het omringende groen heen schijnt. Omdat de kerk in de strenge Finse winters niet warm te krijgen is, vinden er alleen in de zomer diensten plaats, in de winter wordt er uitgeweken naar een andere locatie.

32% van de oppervlakte van Kerimäki wordt ingenomen door water. Het grootste meer Puruvesi, dat op een kilometer van het centrum ligt, is een van de zuiverste meren op aarde en het water kan rechtstreeks zonder filteren worden gedronken.

Cruise

Onderdeel van de vrienden reünie was dit jaar een mini cruise van twee dagen naar Vyborg (Viipuri) in Rusland. We reisden de volgende morgen zeer vroeg naar lappeenranta waar we ons inscheepten voor de cruise naar Vyborg. De cruise was heel opmerkelijk, omdat we vanaf het Saimaa meer bij Lapperanta door het Saimaa kanaal via 8 sluizen naar de golf van Finland varen. De totale afstand is 43 km waarvan 23 km in Finland en 20 km in van Rusland gehuurd water. Het hoogte verschil is daarbij 76 meter. Er zijn ook 24 bruggen aangelegd. Dit alles betaald door Finland. De eerste poging om het kanaal te gegraven stamt uit 1499, daarna 1607. Dat kanaal ligt nu naast het huidige grotere kanaal. Latere constructie stammen uit 1845-1856, 1920 en 1963. Het nieuwe kanaal werd geopend door president Kekkonen op 5 augustus 1968.  We vaarden met de M/s Carelia een schip met accommodatie voor 200 passagiers. Aan boord waren twee restaurants waar druk gebruik van werd gemaakt. Voor de tweedaagse cruise was geen visum nodig.

Vyborg

Vyborg is de op een na grootste stad van de Russische oblast Leningrad, vlak bij de Finse grens aan de Finse Golf. De stad heeft eeuwenlang bij Zweden en later Finland gehoord. Vyborg ligt op de Karelische Landengte en heeft ongeveer 70.000 inwoners.

In de mini cruise was het hotel voor 1 overnachting inbegrepen. Na ons ingecheckt te hebben liepen we door de stad en bezochten de bijzondere bezienswaardigheden. In de toch wel historische markthal kochten we katoenen badjassen en een beker met de afbeelding van Poetin rijdend op een beer. Katoen is hier een volkskunst, dat wordt gekocht door mensen van buiten Rusland.

geschiedenis

Al in de prehistorie hebben de Kareliërs zich in dit gebied gevestigd. De geschiedenis van Vyborg zelf begint als er in 1293 een kasteel wordt gebouwd door Zweedse troepen. Om het kasteel wordt hevig gevochten door de Zweden, die ook Finland in handen hebben, en troepen uit de Russische stad Novgorod (Republiek Novgorod). In het Verdrag van Nöteborg wordt in 1323 een grens tussen Zweden en Novgorod bepaald. Vyborg komt in Zweden te liggen. Na de Grote Noordse Oorlog komt de stad in 1721 in het Russische Rijk te liggen. Nadat heel Finland in 1808 door de Russen werd veroverd, kwam Vyborg in het grootvorstendom Finland te liggen, dat nu onder Russisch gezag viel. Finland werd na de Russische Revolutie onafhankelijk verklaard door Lenin, waardoor Vyborg in 1917 in de onafhankelijke republiek Finland kwam te liggen. Vyborg was hierna onder de naam Viipuri de tweede stad van het land, met in 1939 ongeveer 80.000 inwoners. Toen Finland na het begin van de Tweede Wereldoorlog door de Sovjet-Unie werd aangevallen, moest de stad bij de Vrede van Moskou (1940) worden afgestaan aan de Sovjet-Unie. Finse troepen heroverden de stad in 1941, maar in 1944 werd zij weer door de Sovjet-Unie ingenomen. Vrijwel alle Karelisch/Finse inwoners werden de stad uitgejaagd. Vyborg werd bevolkt door mensen uit de hele Sovjet-Unie. De stad lag toen in de Karelo-Finse Sovjetrepubliek, die in 1956 bij de Russische SFSR werd gevoegd en na de val van het communisme onderdeel werd van Rusland.

Het huidige Vyborg

Vyborg heeft een fraaie oude binnenstad, met vele monumenten die herinneren aan de roerige geschiedenis. De belangrijkste trekpleister van de stad is het kasteel. Verder is er de bibliotheek, die in 1934-1935 gebouwd werd naar een ontwerp van de Finse architect Alvar Aalto. De monumenten hebben echter wel te lijden gehad onder verwaarlozing tijdens de Sovjetperiode. We dineerden in het beroemde restaurant Espilä. Dit restaurant is weer herbouwd volgens de originele tekeningen uit de Finse tijd. Bijzonder is ook het landschapspark Monrepos met zijn voor de gehele regio unieke in hout opgetrokken landhuis, bijzondere rotsformaties en weelderige flora en fauna. Handel is een voorname bron van inkomsten voor de stad. De stad ligt aan de spoorweg en E18 van Helsinki naar Sint-Petersburg. Ook heeft de stad een haven aan de Finse Golf.

Helsinki

Pena, Eila, Elina Petri, Helmi en Matti

We brachten een bezoek aan Päivi's broer Pena en schoonzus Eila. Tot onze verrassing kwamen ook Matti, Elina en Petri om ons te begroeten. Ook de kleine Helmi was van de partij. We gebruikten samen de lunch. Het was heel gezellig.

Mika & Sirpa

Na de lunch vertrokken we naar het Helsinki huis van Mika en Sirpa. We dineerden hier om er vervolgens een gezellige avond en een groot deel van de nacht van de maken.

Taina & Jussi

Op de terugweg naar Helsinki hadden we met Taina en Jussi afgesproken. Er was inmiddels uitbreiding van gezin geweest. Ronja was op 12 augustus 2014 geboren. Ronja was al bijna 2 jaar. We zagen haar nu voor de eerste keer. Wat een schatje, maar nog wel verlegen. Ze was weg van de meegebrachte cadeautjes waaronder rode Nederlandse klompjes. Taina en Jussi hebben een wel heel bijzonder kat José die de warmte van de router wel heel lekker vindt.

De terugreis

Ook dit keer vertrokken we, vanuit Helsinki, met Finnlines om 17:00 uur naar Travemunde. De terugreis is één overnachting en de ferry komt dan om 21:00 uur aan. Na nog even van de drankenwinkel gebruik te hebben gemaakt, reden we verder naar Lübeck in Duitsland. Hier zouden we enkele dagen blijven om Heinz en Switha in Henstedt-Ulzburg te bezoeken en ook de mooie stad Lübeck te leren kennen.

We hadden een kleine studio in het Vakantiehuis Wiethüchter in het centrum van Lübeck geboekt. Het was al laat geworden, zodat we snel naar het hotel reden. Afgesproken was, omdat er niemand aanwezig zou zijn, de sleutel op te halen bij een buurvrouw. Er was geen ontbijt, zodat we zelf al eten voor het ontbijt hadden meegenomen. Na het ontbijt reden we door het mooie Sleeswijk Holstein naar Henstedt-Ulzburg waar we verwacht werden door Heinz en Switha.

Heinz en Switha

Henstedt-Ulzburg is een gemeente in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein, en maakt deel uit van het Kreis Segeberg. Henstedt-Ulzburg telt 27.517 inwoners en is 15 km verwijderd van Hamburg. De rit er naar toe duurde langer dan verwacht door de vele wegafsluitingen, zodat zelf het navigatiesysteem er niet uit kwam. Positief was, dat we uiteindelijk door een zeer mooi bosgebied reden en vlak bij Henstedt uitkwamen.

De ontvangst bij Heinz en Switha was overweldigend. Ze wonen in een zeer fraai seniorencomplex. Na de koffie Lunchten we in het restaurant van het complex. Daarna kregen we een rondleiding door dit fraaie en luxe complex. Het ontbrak er aan niets. Vervolgens reden we door het landschap naar een mooie boerderij dit was omgebouwd tot café restaurant waar je heerlijke zelfgemaakte taarten kon eten. Naar Heinz en Switha teruggebracht te hebben reden we terug naar Lübeck.

Lübeck

We besloten Lübeck te voet de gaan verkennen, omdat ons vakantiehuis zich in het centrum van de stad bevond. Van de 12e tot de 16e eeuw werkten Nederlandse en Duitse steden samen om zoveel mogelijk geld te verdienen aan de handel met Scandinavië en Rusland. Hanzesteden noemden ze zichzelf en een van de belangrijkste Hanzesteden was Lübeck, in het noorden van Duitsland aan de Trave, een zeearm van de Oostzee. Van hieruit vertrokken de schepen en Lübeck werd zo belang-
rijk voor Duitsland, dat het een vrijstad werd. Vanaf de 16e eeuw legden er ook regelmatig schepen uit Frankrijk en Spanje aan en nog steeds is Lübeck de belangrijkste

Duitse importeur van Franse wijn. Door de opkomst van de Verenigde Staten werd de Atlantische Oceaan belangrijker en verloor Lübeck haar invloed.

Geschiedenis

Lübeck werd in de 8e eeuw als Liubice door Slaven gesticht, maar in 1138 platgebrand. Het werd in 1143 door Adolf II van Schauenburg en Holstein weer opgebouwd. Na een nieuwe stadsbrand in 1157 bouwde Hendrik de Leeuw de stad in 1159 opnieuw op. In 1276 brandde de stad opnieuw af.
Lübeck werd in 1226 door keizer Frederik II tot vrije rijksstad verheven. De Vrije en Hanzestad Lübeck ontwikkelde zich in de loop der tijd tot de belangrijkste Hanzestad. Tussen 1526 en 1575 heerste de Lübeckenaren over het nu Deense eiland Bornholm vanaf het kasteel Hammershus. De stadstaat verloor in 1937 zijn zelfstandigheid. Sindsdien behoort de stad tot Sleeswijk-Holstein. Lübeck werd in de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen door geallieerde bombardementen, maar daarbij werd in verhouding tot andere Duitse steden een kleiner deel (ongeveer 30 procent) van de binnenstad verwoest.

De Middeleeuwen van heel dichtbij

Die lange rijke geschiedenis is nu nog zichtbaar in het Lübeck van vandaag. De door water omringde middeleeuwse binnenstad wordt sinds 1987 beschermd door de status UNESCO Werelderfgoed. Hoogtepunt is ongetwijfeld de imposante stadspoort de Holstentor. Deze poort uit de 15e eeuw maakte onderdeel uit van de stadsmuur en is een voorbeeld van middeleeuwse baksteengotiek. In de poort is nu het Stadtgeschichtliche Museum gevestigd.

Het 13e eeuwse Rathaus is een prachtig gotisch gebouw met hoge slanke torens en imposante bogen en vooral het metselwerk met donkere baksteen is uniek. De mooiste kerk van Lübeck is de St. Marienkirche, een grote basiliek met maar liefst drie schepen en twee torens van 125 meter hoog. Het is een van de grootste kerken van Duitsland en heeft het hoogste baksteengewelf ter wereld. Andere bijzonder gebouwen zijn de romaanse Petrikirche uit de 15e eeuw en het Buddenbrookhuis, dat bekend werd door de boeken van Thomas Mann.

Modern Lübeck

Tegenwoordig is Lübeck een moderne zakenstad met een grote haven en een congrescentrum. Zoals vrijwel alle middeleeuwse binnensteden, is ook Lübeck heel erg gezellig. Overdag is het er heerlijk winkelen in de talloze unieke winkeltjes en galerietjes. ’s Avonds komt de stad tot leven met chique restaurants, wijn- en bierkelders, jazz cafés en moderne discotheken.